Is elektrisch rijden echt zo voordelig?

Als je om je heen kijkt merk je dat er tegenwoordig steeds meer elektrische auto’s zijn. Het rijden van een elektrische auto wordt steeds populairder. Daar waar een decennia geleden de eerste elektrische auto’s op de markt werden gebracht, spreken we vandaag wel anders over de situatie. Je ziet steeds meer en meer Tesla’s en ook andere traditionele automerken zijn hard bezig om volledig elektrisch rijden mogelijk te maken. Dat het een stuk beter voor het milieu is hoef ik vast niet duidelijk te maken. Maar hoe zit het met het kostenverschil? En hoe zit het met opladen? Krijg je een laadpaal voor thuis of een laadpaal op het werk?

Om elektrisch te rijden moet je natuurlijk wel beginnen met de aanschaf van een elektrische auto. Vaak zijn deze auto’s duurder dan benzine auto’s. Echter, de fabrikanten houden er steeds meer rekening mee om de productiekosten te verlagen. Destijds kwam Tesla bijvoorbeeld met het Tesla model 3. De hoogte van de aanschafwaarde heeft voornamelijk te maken met het merk auto. Dus als je van plan bent een nieuwe auto aan te schaffen, zal de aankoopwaarde van een elektrische auto niet echt een stuk hoger zijn dan een vergelijkbare benzineauto.

Dan zijn er voor een benzineauto kosten om te tanken, zo geldt voor een elektrische auto kosten om op te laden. De kosten zijn uiteraard afhankelijk van de accucapaciteit. De gemiddelde accucapaciteit is ongeveer 54kWh. Dit kan aanzienlijk hoger liggen, maar ook een heel stuk lager. Voor deze berekening gaan we ervan uit om een volledig lege accu van 54kWh op te laden. Gemiddeld zijn de kosten per kWh ongeveer 23 eurocent, dus in dit geval geldt 54 maal 23 eurocent en dan kom je uit op 12,42 euro. Hierin zijn wel ook al de energiebelasting en BTW opgenomen.

Gemiddeld rijd je ongeveer 8km p/kWh. Dus dan kan je 54 maal 8km is 432km. Hiervoor geldt dus dat je p/km ongeveer 0.029 eurocent betaald. De kosten van een gemiddelde benzineauto p/km zijn aanzienlijk hoger, dat zit gemiddeld op 0.121 eurocent p/km. Dat scheelt op jaarbasis ongeveer iets minder dan 3000 euro.

Dan heb je ook nog kosten van de laadpaal zelf. Het ligt er dan ook weer aan of het een privé laadpaal is of dat het een laadpaal voor medewerkers is. Maar je kan ook gebruik maken van een stopcontact of openbare laadpalen. Vanuit een stopcontact zal het wel een stuk langer duren, dan als het echt vanuit een laadpaal gaat.

Geef een reactie